Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vývojová psychologie ve výuce Výchovy k občanství
Tesnerová, Michaela ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou vývojové psychologie v rámci Výchovy k občanství. Teoretická část představuje problematiku vývojové psychologie a didaktiky společenských věd, zabývá se podmínkami smysluplné výuky vývojově psychologických témat na druhém stupni ZŠ, analýzou kurikula a vhodnými vyučovacími metodami. V praktické části je předložen návrh konkrétních vyučovacích hodin. Záměrem práce je vytvoření promyšlených návrhů výuky rozvíjející psychologickou funkční gramotnost a též podpoření rozvoje mezigenerační komunikace u žáků. KLÍČOVÁ SLOVA vývojová psychologie, didaktika společenských věd, didaktika psychologie, kurikulární dokumenty, mezigenerační komunikace, občanská výchova
Komparace Analyticko-syntetické a Genetické metody výuky prvopočátečního čtení
Šebl, Alena ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce pojednává o výuce prvopočátečního čtení na základní škole. Práce obsahuje informace o kurikulárních dokumentech, které jsou pro výuku na základní škole v České republice závazné. Dále jsou v diplomové práci uvedeny historické metody výuky elementárního čtení, rozdělené na metody syntetické a analytické, popsané metody se v České republice v minulosti využívaly. Pro současně nejvíce využívané výukové metody čtení v České republice jsem vyčlenila samostatné kapitoly, jedná se o metodu analyticko-syntetickou, genetickou a globální, metoda globální je více rozepsána v historickém pojetí výuky čtení v ČR, jelikož není pro mou práci stěžejní. V diplomové práci dále naleznete základní strategie a znaky ve výuce elementárního čtení a psaní, které jsou společné pro všechny výukové metody. Cílem diplomové práce byla komparace analyticko-syntetické a genetické metody čtení. Zaměřila jsem se na porovnání metod dle etap výuky a snažila jsem se nalézt výhody a nevýhody obou metod. Zároveň mě zajímalo, které z metod ve výuce prvopočátečního čtení je na českých školách více frekventována. Tento výzkum probíhal formou krátkého dotazníku zaměřeného na individuální volbu metody čtení učiteli, a jaké u obou metod shledávají výhody a nevýhody při výuce. Na základě vyhodnocení dotazníku jsem se rozhodla...
Politická participace v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol
Dědič, Ondřej ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Cílem diplomové práce s názvem Politická participace v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol je na základě komparace kurikulárních dokumentů identifikovat témata a výstupy, které povedou k podpoře politické participace, provést didaktickou analýzu vybraných politologických témat a navrhnout vhodný didaktický postup pro výuku těchto témat v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií. Předložený postup vychází z třífázového modelu učení E-U-R a kombinuje v sobě rozličné metody, organizační formy a modely výuky. Důraz se klade na práci s autentickými komunikáty a rozvoj klíčových kompetencí podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. S přihlédnutím k podmínkám a trendům v době psaní diplomové práce je zároveň každá hodina navržena s ohledem na možnost přesunout výuku do distanční formy. Východiskem, proč tato práce vůbec vzniká a proč jsou její cíle stanoveny právě takto, je analýza výzkumů politické participaci ve vybraných zemích. Výzkumná zjištění poukazují na některá problematická místa ve výuce výchovy k občanství v České republice. Tento stav je možné částečně vysvětlit na úrovni národního kurikula, proto je prováděna komparace kurikulárních dokumentů vybraných zemí s ohledem na zakotvení...
Didaktické využití vybraných dřevin okolí přírodní památky Čertova kazatelna
Závorková, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na didaktické využití dřevin ve výuce na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Účelem je vhodně využít dřeviny, které se nachází v blízkosti škol a jsou dostupné pro výuku. V teoretické části se práce zabývá základními kurikulárními dokumenty, metodami výuky využitelných v přírodopisu/biologii, které byly krátce charakterizovány, a zastoupením tématu dřevin a jejich způsobu zpracování v běžně dostupných učebnicích. Následuje popis dřevin využitých při tvorbě praktických materiálů. Výzkumná část práce obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu/biologie na základních školách a víceletých gymnáziích v Plzni a jejím blízkém okolí. Výzkum prošetřil způsob výuky a využívání dřevin ve vyučování a byl vyhodnocen. Na základě dotazníkového šetření byl vytvořen motivační výukový materiál a ten byl ověřen v praxi s žáky gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházka
Nové formy čtenářství a jejich pedagogicko-psychologický charakter
Vaňková, Eva ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Základním východiskem bakalářské práce je obecné pojetí textu, v jehož rámci autorka řeší svůj primární cíl - uvést nové formy čtenářství. Vychází při tom z formy tradiční, která je založena na čtení psaných a tištěných textů a k identifikaci nových forem textů volí odlišná kritéria: prvním je dominantní komunikační kód, druhým médium, které text zprostředkovává. Na základě dominantního kódu diferencuje čtenářství vizuálně obrazové, založené na čtení obrazu a grafických znaků, z hlediska médií pak čtenářství na platformě digitálních technologií. V souvislosti s nárůstem nových forem čtenářství se autorka věnuje základní problematice čtení, a to porozumění a reflexi tištěných, obrazových a digitálních textů a jejich zpracování. Text práce ústí do závěru, který autorka chápe jako významný problém pro jakékoli učení se a zpracování textu. Na základě srovnání studií čtenářství Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize, Čtenáři a internauti, PISA 2000 a PISA 2009 nedochází podle autorky ke kvantitativnímu, ale spíše kvalitativnímu poklesu tradičního čtenářství. Hlavní příčina je spatřována v nerozvinutých čtenářských dovednostech. Tyto dovednosti a jejich rozvoj se tak jeví jako téma, které bude zpracováno v průběhu dalšího zkoumání v rámci diplomové práce.
Komparace geografického kurikula španělsky hovořících zemí
Kořanová, Michaela
Předkládaná diplomová práce se zabývá komparací geografického vzdělávání v Argentině, Ekvádoru, Hondurasu, Mexiku a Španělsku. Středem zájmu je koncepce geografického vzdělávání úrovně ISCED 2, prezentovaná v závazných kurikulárních dokumentech těchto zemí. Jejich obsahová analýza je vedena s cílem zjistit, zda zde dochází k unifikaci všeobecného geografického vzdělávání. Snahou je přitom potvrdit či vyvrátit vstupní předpoklad konstatující, že v globalizovaném světě jsou základy všeobecného geografického vzdělávání shodné. Tento předpoklad zdůvodňujeme tím, že v globalizovaném světě je výukový potenciál geografie (určitý základ mateřské disciplíny) velmi podobný, stejně jako jsou podobné hlavní vzdělávací potřeby dnešní společnosti, které výběr cílů, témat a obsahovou strukturu ovlivňují. Uvedenému cíli odpovídá struktura práce. Po obecné části, která rámuje sledovanou problematiku do širších souvislostí, následuje vlastní výzkum tj. jeho metodika a konkrétní výsledky. Koncepci výuky geografie v kurikulárních dokumentech jsme posuzovali na základě kvantitativní i kvalitativní obsahové analýzy. Kvantitativní analýza sledovala četnost klíčových pojmů (indikátorů obsahové unifikace) ve vzdělávacích cílech a hlavních tématech. Pokud byl daný indikátor nalezen v kurikulárních dokumentech alespoň tří z...
Poznávání regionu jako součást reálií v primární škole
Levý, Josef
Přírodovědné a společenskovědní učivo lze do výuky v primární škole zavádět několika způsoby. Jedním z nich je regionální přístup. Diplomová práce přináší současný pohled na zavádění regionálního učiva do výuky v primární škole ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a nabízí konkrétní způsoby, jak učivo přiblížit žákovi. Vytvoření komplexního přehledu o mikroregionu umožní učiteli snadnější koncipování učiva a nabízí mu možnosti hledání nových forem a metod práce ve výuce. Naučná stezka je jednou z variant, jak efektivně přiblížit poznatky z mikroregionu žákovi. Informace z naučné stezky mohou být využity mnohostranně. Vhodným didaktickým materiálem jsou pracovní listy, které souvisejí s naučnou stezkou a s nejbližším okolím žáka.
Organická chemie a názvosloví organické chemie na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií
Bláhová, Jana ; Šulcová, Renata (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
BLÁHOVÁ, J.. Organická chemie a názvosloví organické chemie na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Praha: PřF UK, 2019. Klíčová slova: organická chemie, základní škola, víceleté gymnázium, rešerše učebnic, kurikulární dokumenty, stratifikovaný výběr, organické názvosloví, didaktická hra Abstrakt Bakalářská práce se zabývá otázkou výuky organické chemie na základních školách a příslušných ročnících víceletých gymnázií. Cílem práce je provést rozbor oblasti organické chemie ve školních vzdělávacích programech a učebnicích chemie. Reprezentativní vzorek školních vzdělávacích programů byl zvolen metodou stratifikovaného výběru. K rozborům byly použity metody pedagogického šetření, jejichž výsledky byly vyhodnoceny a diskutovány. Na základě zjištěných skutečností byla na závěr navržena didaktická hra s tematikou organického názvosloví. Hlavním zjištěním této práce jsou určité disproporce a nesrovnalosti mezi rámcovým vzdělávacím programem a školními vzdělávacími programy v oblasti organické chemie.
Realizace výuky geologie na gymnáziích
OUBRAMOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá výukou geologie na vyšším stupni gymnázií. Cílem je zmapovat podmínky, za kterých je výuka realizována. Byly vymezeny čtyři určující faktory pro výuku geologie na gymnáziích rámcový vzdělávací program pro gymnázia, školní vzdělávací programy, učebnice a metody vyučování. v teoretické části práce je uvedena charakteristika těchto faktorů. v praktické části práce jsou podrobeny bližšímu zkoumání a konfrontaci. Na základě analýzy vzdělávacích programů, učebnic a názorů pedagogů byly učiněny tyto závěry: Geologie je na některých školách zařazena do výuky jen okrajově. Žáci ze základních škol přicházejí na gymnázia obvykle bez zájmu o neživou přírodu a jejich znalosti bývají slabší než znalosti žáků přicházejících z nižšího gymnázia. Návaznost učiva, která je zřejmá z kurikulárních dokumentů, se v praxi příliš neprojevuje. Stěžejní metodou výuky, která může v žácích vzbudit zájem, je praktické poznávání přírody v terénu. Velmi důležitá je osobnost a aprobace učitele.
Národní divadlo ve výuce výchovy k občanství na II. stupni základní školy
HLAVÁČKOVÁ, Petra
Práce je zaměřena na výuku týkající se Národního divadla v předmětu výchova k občanství a zjištění postojů žáků II. stupně základní školy k Národnímu divadlu, jakožto symbolu české národní identity a kulturního dědictví. V první části jsou obecně popsány kurikulární dokumenty na státní i školní úrovni, přičemž následuje analýza konkrétních školních vzdělávacích dokumentů vybraných základních škol ve vztahu ke zvolenému tématu. V druhé části práce je přiblížena historie a symbolický význam Národního divadla a současná organizační struktura této instituce. Ve třetí části jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření na vybraných základních školách spolu s vyhodnocenými odpověďmi respondentů, se kterými byl proveden rozhovor.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.